mY beLOveD dAuGHter

mY beLOveD dAuGHter

Sunday 23 October 2011

telinga bernanah, kurang pendengaran di sebabkan fungas

Aku da rasa pelik kerana telinga aku asik berair jer...ade gak la dalam 1 bulan...campur dengan rasa gatal dan merenyam.. aku p amik sambil lewa jer la..ingatkan xder pape berlaku and anggap itu biasa (padahal x biasa pun...)

Hari demi hari, ku biarkan jer ianye berlalu tanpa buat pemeriksaan doktor..

Oneday, ku terjaga dari tido. Tiba-tiba aku  rasa telinga aku sebelah kiri x dengar pape...aku p tepuk2 la telinga aku...aku p mencapai cotton bud n masukkan dalam telinga ..takut2 ade binatang masuk k..lagi menghairankan aku bila ku kuarkan balik cotton bud tu ku tengok ade benda2 hitam kat atas cotton bud tu...

Aku terus cakap kat laki aku..ape kebenda warna hitam2 tu..paling menyakitkan hati aku bila lakiku dengan selamba menjawab " tahi telinga lama x korek la tu"...

Dengan rasa x puas hati n dengan tahap pendengaran ku yang x dengar..malam tu jugak ku p klinik utk kepastian..doktor cakap telinga aku da kena jangkitan fungas..hitam2 tu rupanya fungas la..die rupa mcm cendawan yg tumbuh tp warna hitam...doktor cakap fungas tu tengah membiak dalam telinga aku...doktor cuma bagi ubat antibiotik, ubat tahan sakit, n ubat bengkak...sebab doktor cakap bahagian dalam telinga aku da bengkak..next appoiment gan doktor after 4 days utk cuci telinga..malam tu pun ku balik dengan hati yang hiba....(kurang asam punya fungas, napa la ko membiak dlm telinga aku).. 

Hari yg ditetapkan da tiba..aku mlm tu p jumpa doc utk cuci telinga...doktor cakap telinga aku bernanah dah.nanah tu da tutup lubang telinga aku, disebabkan itu aku hilang pendengaran...doktor p cuci telinga aku..sakit wei....tapi pa cuci..aku leh dengar la..tapi telinga aku denyut2...mybe kesan cuci kot aku agak dalam hati....kepala aku p pening2 lalat pas cuci....malam tu ku pulang dengan ade pendengaran...kikiiikii........ 

Malangnya, kegembiraan aku cuma sementara, after 2 days aku kembali pekak, n aku rasa mcm ade benda mngalir dalam telinga aku. campur dengan kesakitan dalam telinga..tuhan jer yang tau ape aku rasa.......Aku pun p klinik jumpa doktor yang sama..doktor cakap nanah tu masih x berhenti, telinga aku makin membengkak...edih hatiku kenapalah x baik2 g...utk kali kedua, aku cuci telinga lagi utk buang nanah yang tersumbat. sakit aku punya telinga...UNTUK KALI KEDUA x baik jugak..aku masih x dengar.aku mula hilang kepercayaan kat doktor tu...aku pun merenggek kat suamiku supaya bawa aku k hospital coz aku da x tahan nak tanggung kesakitan...

Bila d hopital, doktor cakap aku kena jagkitan fungas n maybe kena otitis externa..lagi la sayu hati aku ni...kes aku d bawa k hospital pakar muar utk pemeriksaan lanjut..

Aku pergi utk berjumpa dengan pakar ENT...DOKTOR PAKAR TELINGA..di situ aku d periksa dan lagi sekali aku kena cuci telinga..doc cakap aku kena otitis externa campur gan telinga bernanah. yang peliknya..pas ku cuci telinga x r ku rasa denyut2 macam sebelum ni, tapi pening lalat tetap ader la... doktor cuma bagi aku ear drop sofradex untuk di titiskan dalam telinga selama 2 week...

Alhamdulillah, telinga aku kembali macam biasa..bengkak dalam telinga p da xder..tp after 2 bulan ku kena check up again utk pastikan telinga aku benar2 da ok.....


pengajaran: jumpalah pakar ENT ear,noise, throat if ade masalah...jgn tunggu lama..t jadi macam aku ni......

3 comments:

  1. sy da bertahun tanggung sakit ni. tiap kali jmpa doc, dy ckp xde pape. n this time bru d rujuk pd pakar bila doc ckp tlinga da chronic. xtw la ap doc tu ckp t

    ReplyDelete
  2. Berdebor je bila baca...saya br je google psal kanser hidung...dh 2mnggu hidung kiri ni x berbau..simptom yg ada pn mcm sama spt saya hadapi skrg....

    ReplyDelete
  3. Saya sedang menangung sakit telinga ketika ini,, so doc pakar mana yg baik boleh kongsi tak?

    ReplyDelete